Tuesday, June 8, 2010

::Hanya ini kudratku::


Seingat puteri, sejak daku tahu peduli akan dunia sekeliling(kecil2 dulu) sehinggalah sekarang, isu Palestin sentiasa mandapat tempat dalam setiap  siri berita. Minda kanak2 dulu  pernah terfikir, "Betul ke ada dunia macam Palestin? Macam tak pernah nak aman je. Hari2 ada berita terbaru pasal Palestin, ada orang kena tembak la, kena bom la. Macam tak logik la plak sebab biasa kalau ada PENJAHAT, akan berakhir dgn ditangkap hidup2 atau mati tertembak oleh POLIS."  Itu hanya bicara minda seorang kanak2 yg banyak terpengaruh dgn drama bersiri GERAK KHAS (dah nama pun budak, fikir pum cam budak gak la..). Hakikat sebenar nyata lebih pahit. Diari penderitaan Palestin  seolah-olah satu siri drama perang yang sangat panjang ; drama ngeri tanpa penutup.  Setelah sekian lama, rakyat Palestin terpenjara di negara sendiri dan hak2 mereka terus menerus dinafikan.

Kekejaman Zionis tebaru ke atas aktivis2 'Armada Kebebasan'  memang menyentak seisi dunia. Puteri tak perlu susah2 ulas isu ni panjang2 coz ramai yg lebih `arif. YAHUDI MEMANG KEJAM!! Puteri yakin dan tersangat pasti bagi mereka yg mengikuti perkembangan kisah ini, 1001 rasa bercampur dalam jiwa yg satu, jiwa sOrg MUSLIM. Marah membara dgn geram yg membuak-buak, dlm masa yg sama sedih turut mencengkam jiwa. Buktinya, bertubi-tubi mesej berangkai di'fwd' ke sana ke sini.  Dalam masa yg sama, puteri tak nafikan rasa cemburu turut mengisi ruang hati. Yer, cemburu! Cemburu yg sangat kerana mereka terpilih! Allah campakkan keberanian dalam jiwa2 aktivis itu sehingga  nyawa dijadikan perisai untuk membentengi hak saudara2  yg terus tertindas. 

Sejak dulu, ada satu impian tersimpan jauh di lubuk hati. Impian utk turut sama dalam misi kemanusiaan membantu saudara seagama. Hati ini bagai disiat-siat setiap kali ada berita ada yg sengsara di daerah sana sedangkan kelompok di sini masih mampu ria ketawa. Walau impian itu sentiasa direfresh, puteri masih tak yakin yg puteri mampu utk ke sana,ke  Palestin! Adakah semangat si kerdil ini sekental mereka yg akhirnya tumbang sebagai syuhada'?? Puteri tak yakin yg akn menjadi seberani mereka yg tanpa sebarang senjata tetap bermati-matian mempertahankan hak daripada dirampas musuh LAKNATULLAH . Walau jiwa sentiasa meronta untuk bisa realisasikan impian, tp saat ini kudratku terlalu lemah . Sehingga kini, hanya ini yg mampu puteri lakukan, memerhati dan membantu dari jauh.

Memang diakui, Palestinians; tak kira lelaki mahupun wanita, kecil mahupun dewasa, remaja mahupun tua, sihat mahupun sakit; mereka sama2 berjuang bermati-matian demi tanah air mereka. Walau tanpa senjata canggih, usah ditertawa anak kecil yg  membaling batu. Walau hanya kudrat sOrg wanita, jgn diperlekah hawa yg mengangkat senjata. Apa yg mereka lakukan adalah jelmaan ruh jihad yg membara demi melawan musuh2 Allah. Satu yg pasti, berani mereka kerana AllahJuang mereka demi syiarNya. Tapi itu jihad mereka! KITA??? Takkan saban waktu kita yg mengaku sOrg MUSLIM ni hanya ingin jadi pemerhati dan membuat ulasan tentang apa yg berlaku? Apabila kekejaman bermaharajalela, apa yg kita dapat bila hanya sekadar melontar kejian n mengutuk habis-habisan tanda protes?

Walau kudrat kita terlalu kerdil jka nk dibandingkan dgn kecanggihan senjata ZIONIS ,  still there`s something that we can do! Lupakah  kita? Sekerdil-kerdil Ababil tetap mmpu musnahkan tentera bergajah andai itu yg Allah inginkan.Istiqamah dalam memBOIKOT barangan serta servis syarikat milik YAHUDI jgn dipandang remeh kerana ekonomi adalah tunjang kekuatan sesebuah empayar. Paling penting, kita ada senjata yg plg tajam, DOA!  Kita nak berdoa biarlah betul2 berdoa. I mean berdoalah dgn penuh penghayatan. Biar lisan lancar melafazkan , hati pula menghayati setiap bait kalimah yg tertutur lalu minda laju menafsir penuh pengharapan. Tak guna berdoa dgn merdu lagi syahdu tp hakikatnya hati lansung tak tersentuh. Berdoalah dgn penuh kefahaman seiringan dgn perasaan. Andai benar hati ini marah akan YAHUDI LAkNATULLAH, luahkan segala rasa dalam setiap kalimah doa kita. Sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar. Allah suka bila mendengar hamba2Nya merintih penuh mengharap. 

Sebut pasal berdoa, puteri nk kongsikan sedikit tentang Qunut Nazilah coz  masa freedom flotilla diserang , kita sibuk membicarakan perihal ni. Puteri tau ramai yg lebih arif, cuma rasa terpanggil utk berkongsi kerana ada yang  tak tahu Qunut Nazilah tu boleh dibaca utk setiap solat fardhu, i mean baca semasa solat, bukan sekadar baca doa Qunut Nazilah selepas solat.

DEFINISI QUNUT NAZILAH
Qunut secara istilahnya adalah seperti yang dikatakan oleh Al-Hafidh Ibnu Hajar Al-Asqalani rahimahullah: 
"Suatu doa di dalam shalat pada tempat yang khusus dalam keadaan berdiri." (Fathul Bari 2/490.) Dan Nazilah artinya malapetaka atau musibah yang turun menimpa kaum muslimin dalam bentuk gempa, banjir, peperangan, penganiayaan dan sebagainya.


Dalam sejarah Islamqunut nazilah sering dilakukan baginda Rasulullah SAW dan Khulafa Rasyidin yang empat. Pada permulaan Hijrah, baginda membaca qunut nazilah untuk keselamatan Ayyasy, al-Walid dan Salamah yang berpakat hijrah dengan melarikan diri dari Makkah ke Madinah. (Rujuk hadis riwayat Bukhari dan Muslim) Dalam kejadian lain, puak Ri'l, Zakuan, 'Ushayyah dan Bani Lahyan meminta pertolongan Nabi untuk menghantar tentera bantuan dalam memerangi musuh mereka. Baginda mengabulkan permohonan itu dan mengutuskan 70 pejuang Ansar yang dikenali sebagai penghafaz al-Quran pada masa itu. Mereka adalah pencari kayu pada siang hari dan solat tahajud pada malam hari. Ketika tiba di satu tempat bernama Perigi Ma'unah, kawasan al-Najd, puak Arab berkenaan mengkhianati Nabi dan menyembelih semua pejuang utusan baginda itu. Kejadian ini berlaku pada bulan Safar tahun 4 Hijrah. Selepas berita memilukan dan menyedihkan ini, Nabi membaca qunut nazilah untuk kebinasaan puak Ri'l, Zakuan, 'Ushayyah dan Bani Lahyan selama satu bulan. (Rujuk hadis riwayat Bukhari) 

For further informations, klik link di atas. Dan utk lebih faham tentang Qunut nazilah , rajin2 la baca sini yerp=) . Sama2lah kita berbakti pada agama tercinta sekadar termampu. Andai takdir  kita hanya mampu membantu mereka yg menderita hanya dgn berdoa, maka berdoalah tanpa jemu. Percaya atau tak, kita ada senjata yg lebih berbisa dari senjata canggih ZIONIS, iaitu DOA!! Kesatuan akidah umat islam sememangnya menggetarkan hati musuh2 Allah. Satu persoalan yg hanya iman masing2 mampu menjawabnya, bilakah umat Islam akn bersatu??! Hari itu pasti kutunggu kerana saat ISLAM berpadu dari segenap ceruk dunia, tiada lagi tawa dari musuh2 laknatullah. Maka ketika itu, bergemalah takbir di segenap ruang dunia menyaksikan kekuasaan Yang Maha Esa!

p/s: I did it! I hardly pushed myself to use proper words for this post =)

No comments:

Post a Comment

Followers