Friday, June 25, 2010

::pu3 CINTA kamu::



Pu3 cinta kamu!! Sejak akhir2 ini pu3 benar2 rindu kamu, tak tahu apa puncanya. Saban waktu, satu persatu memori indah bersama kamu galak berputar di kotak fikiran. Bukan kupinta hadirnya cinta, tapi sekali cinta datang bertamu memang takkan pernah terpadam. Pertemuan kita tidak pernah dirancang. Cinta kita datang tanpa disangka-sangka. Jalinan yg terbina antara kita amat unik dan sukar ditafsirkan dengan kata2. Pu3 sendiri tak pernah terfikir akan mencintai kamu sehingga tahap ini. Entah bila ia berputik dan mulai subur dalam jiwa pu3. Apa yg pasti, wajah kamu tak pernah sirna dalam bayangan memori. Bahkan sentiasa segar!

Buat Umi, Abah and my dearest siblings, pu3 cinta dia tak bermakna kalian pu3 ketepikan. Dalam hidup ini pasti akan ada sesuatu terindah yg ingin selalu dikenangkan. Bagi pu3, kalian adalah nikmat terindah yg puteri miliki. Family first! Famili adalah segalanya bagi pu3. Tapi pu3 tak boleh nafikan yang dia juga penting dalam hidup puteri. Dia juga segalanya bagi pu3. I'll make sure that my heart has enough spaces for all of you kerana hidup pu3 penuh erti dengan hadirnya kalian. Cuma kali ini pu3 rasa nak nukilkan sesuatu buat dia kerana dialah yg puteri cintai. Yaa..pu3 cintakan sahabat2 pu3 sepenuh hati pu3!

Hari ini kenangan itu datang bertamu lagi. Kali ini pu3 biarkan empangan mata ini retak. Air jernih mengalir perlahan di celah2 rekahan. Biarpun tidak laju, tapi ia adalah air mata kasih! Pu3 tak tipu!! Pu3 sayangkan kamu demi Allah, pemilik segala kasih sayang. Kali ini, tangan ni laju je nak mencoretkan sesuatu buat kamu. Pu3 nk kamu tahu bahawa kamu tak pernah pu3 lupakan. Pu3 nak kamu tahu betapa besarnya erti kehadiran kamu dalam hidup pu3. 


Al-Imam Asy-Syahid Hasan Al-Banna telah mentakrifkan ukhuwah:
“Yang saya maksudkan dengan ukhuwah ialah hati dan jiwa yang terikat dengan ikatan aqidah.”


Pu3 nukilkan sesuatu buat jiwa yg kurindui
jiwa yg sering mendidikku, berselisih pendapat denganku, memujukku,
 bergurau denganku dan meniup semangatku
suka duka bersama kamu nikmat teragung dariNYA

Pu3 coretkan monolog ini buat jiwa yg kusayangi
jiwa yg mengajarku derita perjuangan bukan 1 bebanan tp 1 latihan
jiwa yg mengingatkanku gundah perjuangan bukan 1 ancaman tp 1 didikan
jiwa yg menyedarkanku mehnah perjuangan bkn 1 kesengsaraan tp 1 kekuatan



Tika ini, waktu bagaikan begitu lambat berputar
melewati detik2 yg sukar sendirian bkn sesuatu yg mudah
dada terasa sesak, termendap kelodak sedih,perit! Hanya itu yg mampu kuucap
Aku sedar aku di tengah ramai, tapi tetap kurasa sendiri..Kenapa??
Kerana aku juga insan biasa yg punya rasa
Kadang2 aku lelah dgn kerenah org sekeliling
sukar sangatkah menerima sOrg teman yg cuba menjadi jundu Ilahi??
aku tahu aku bnyak kurang dari lebih, aku hanya sOrg hamba kerdil
sudah sedaya mungkin kucuba mengerti mereka, namun aku tetap sOrg aku
tapi terima kasih juga buat mereka, kerana buat aku sedar diam itu emas
kerana buat aku sedar hidup si da`ie itu tiada makna tanpa rasa perit
saat itu aku benar2 rindu kalam pembakar semangat juang darimu
kerana kita dalam minda yg satu, kau lebih mengerti onak liku hidup sOrg aku
Saat hati resah, wajah kamu segera bertandang
ketahuilah, saat itu aku harap kamu yg hadir di sisi
tapi semua itu hanya harapan yg aku tahu tiada akan mnjadi pasti
aku sedar hakikat diri sOrg musafirah ilmu
jauh merantau demi impian diri
namun kita tetap menuju matlamat yg sama
Aku sedar hidup sOrg pejuang itu takkan pernah senang!
Tapi kadang2 aku lemah
saat itu aku perlukan kamu sebagai telinga yg setia
saat itu aku perlukan lisan yg menuturkan irama mutiara hikmah , moga semangat ini kembali membara
dan saat ini kolam mata terasa melimpah, puas ku nanti titisan jernih merembes keluar
biar dibawa bersama segala pedih yg bersarang
tapi hampa, air melimpah tapi tiada tumpah?! 
termanggu daku kelu tanpa bahasa..keliru!
Namun hakikat hidup akan ku akur, inilah jalan yg kupilih!
Akan kubina tugu iman itu, biar kembali gah membentengi sabar dan redha..

Pu3 tujukan nukilan ini buat jiwa2 yg sentiasa diingati
saat pu3 terkenangkan kamu, pu3 harap pu3 juga dihati kamu
saat pu3 tekad meninggalkan kamu, diri tertanya sudikah kamu menungguku?


“Dan Dialah yang menyatukan di antara hati mereka (yang beriman). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu padukan di antara hati-hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatupadukan di antara (hati) mereka. Seungguhnya Ia Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana” (Al Anfaal ayat 63)

Aku rindu pada saat segala rasa kita simpul menjadi satu, tika itu hempedu pun terasa manis! 


No comments:

Post a Comment

Followers