Tuesday, April 13, 2010

Bahagia hanya untuk syakirah..

Menelusuri hidup sehari-hari, sering hati ini berasa gundah gelisah;tak bahagia mungkin. Hati tertanya-tanya;sedangkan bahagia yang ditunggu, mengapa resah juga yang datang bertandang?? What have i done?? Kalau inginkan tubuh badan yang sihat, exercises menjadi penyelesaian. Kalau inginkan hidup bahagia,what should i do??!

Kalau nk fikir; knape org lain bhgia tp kita tetap rasa ada yg kurang; mmg xhabis coz there`s too many causes. `Ala kulli hal, semua sumber ketidak bahagiaan ini boleh disimpulkan dalam satu main point,iaitu masalah diri sndri, lbh tepat lg penyakit hati itu yg selalu buat kita tak bhgia. Kita terlalu harapkan hidup ni sempurna.In our mind; what we want, we should n must get it! Betul tak??

Oh insan,lupakah kamu?? Allah is the best planner! You`re making such a big mistake if you think that life must 100% perfect in your favour. Remember! You will not get everything you want, there will always be some problems, trials, sickness n adversity. Jgn pernah berharap hidup ini selalu sht tnpa sakit, jgn bermimpi untuk memiliki sahabat yg xkn prnh membuat silap. Sedangkan pantai ada pasang dan surutnya, langit yang cerah ada kalanya mendung juga; jadi apa yang kamu harapkan dari kisah seorang pengembara hidup?? Tak kan ada hidup yg selalu ceria tanpa rasa suram n tiada juga hidup derita tanpa ada sekelumit bahagia.

The best thing 2do is 2b grateful at times of ease n patient whenever you`re facing hardship.Tak keterlaluan untuk katakan yang hanya syakir dan syakirah mampu bahagia.Pelik?? Tapi benar! Kita baca bunyi arab sikit yer, `Syaakirah', 'Syaakir'! Haa, dh dapat mksudnya? Tak perlu ubah nama kamu jadi syakir mahupun syakirah,tp cukuplah dgn jd hamba yg kenal erti syukur(kalau yg dh nama pun Shakir@Shakirah tp msh xtau nk bersyukur tu mmg parah r). Sahabat2,jadilah org yg bersyukur jika benar kamu mahu tahu sekalian merasai apa itu erti bahagia hakiki. Bersyukurlah utk setiap nikmat yg kita kecapi. Sesungguhnya Allah Maha Tahu apa yg terbaik utk setiap hambaNya.



Allah ciptakan kita sebagai Homo sapiens(manusia), yg merupakan sebaik-baik makhluk. Lepas tu dikurniakan pula akal yg waras dan anggota badan yg sempurna. Alhamdulillah..
Tak cukup dgn itu,Allah pilih kita untuk kenal Islam;Alhamdulillah atas hidayahNya.Bukan setakat Muslim,terpilih pula menjadi umat nabi Muhammad SAW,yakni sebaik-baik umat.Nikmat lagi tu!
Allah bg kita nikmat mata, bisa melihat warna warni hidup, pndai membaca pulak tu(kalau xpndai tu ccm mne nk bca tulisan ni kan..)Alhamdulillah juga.
Hmmm,kalau nk mention semua kurniaan Yang Maha Pemurah sampai bila pun tak akan habis. Tengok! Sayangnya Allah pada kita.


"Dan Dia telah memberikan kepadamu segala apa yg kamu mohonkan kepadaNya. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan mampu menghitungnya. Sungguh, manusia itu sangat zalim dan sangat mengingkari(nikmat Allah)"


Sehingga kini,apa lagi yg menjadi penghalang bg lidah kamu untuk terus menuturkan ALHAMDULILLAH?? Apa lg yg nk dicari dalam hidup ini sehingga kamu tak mampu hidup aman tenteram tanpa gelisah?? Fikirkan dunia yg masih belum sempurna?? Cukup-cukup la tu sahabat. Be happy juz 2b alive. Be happy now, today, not tomorrow! Terimalah apa yg kamu miliki saat ini seadanya. Jgn terlalu mengharapkan apa yg belum pasti. Everything happens by the will and decree of Allah.Berusaha ke arah hidup yg lebih baik itu perlu, menerima qada` dan qadar itu mesti! Learn how 2 overlook the negative aspects n mistakes, n look at the positive aspects n good things.

Apabila impian tak mnjadi kenyataan, bersyukurlah kerana Allah masih ingin menguji iman kamu. Tanpa ujian Allah, kita tak tau yg kita ni org yg sabar sebenarnya. Sometimes apa yg kita peroleh kurang drpd org lain,tp ingatlah!Apa yang kita anggap kurang dalam hidup kita kadangkala adalah satu kelebihan tanpa kita sedari.Hasan Al-Basri ada mengatakan, "Sesiapa yg diberi keluasan rezeki lalu tak sedar bhw itu adalah ujian dari Allah,maka tak sempurna akalnya. Sesiapa yg disempitkan rezekinya dan tak merasakan bhw itu adalah rahmat Allah, juga xsempurna imannya".Pabila ada teman2 yg sometimes annoying, bersyukurlah kerana Allah sdg mengajar kita apa itu toleransi dan apa itu ukhwah.Think well of others n make excuses for them, but put your trust in Allah only; don`t despair n never lose hope coz Allah is always by your side.

“Sangat menarik bagi urusan orang mukmin itu. Sesungguhnya semua urusannya adalah baik baginya dan tiada yang demikian itu bagi seseorang melainkan hanyalah bagi orang yang beriman. Jika ia memperoleh kebaikan, maka ia bersyukur, maka baiklah padanya. Jika ia mendapat kesulitan maka ia bersabar dan menjadi baiklah padanya.”
(HR Muslim)

Akhir kalam, prepare for the worst then you`ll feel that things are getting better. Control your thoughts n you`ll be happy!

~Do not content to have some dark areas in your life, for the light is there; all you have to do is to turn it on and see it shining~( Dr. `Aidh Al-Qarni )

No comments:

Post a Comment

Followers