Thursday, March 31, 2011

muhasAbah c!ntA

Mood cintan ^,^.. huhu.
kesinambungan dari last post jer actually..
pu3 yakin ramai dh tau doa kat bawah ni
pu3 dedikasikan khas buat kamu para BIDADARI akhir zaman..
preventure is better than cure! Peringatan utk diri n juga kengkawan, xyah rjn2 nk berjinak-jinak dengan dunia cintan cintun yg bukan pd tempatnya..
Jagalah hati, jgn kau kotori..
jagalah hati, jgn kau nodai..
Teringat kelas semalam, kata ustaz..
hati n nafsu adalah satu, xley terpisah bagai lagu n irama
n sifat hati memang suka bnda kotor..
Hurmm....
Kalau Allah dah ciptakan pericardium utk lindungi jatung kita, 
juga pleura utk protect paru-paru kita..


dan peritoneum utk cover internal organs yang lain..
y not kita try protect yg nama 'qalbun' tu dgn lapisan yg protective gak..
agak2 ape ek??
pu3 xjmpa jwpn lain selain ma'rifatullah, kenal Allah dlm konteks btul2 kenal..
bila dah kenal, pasti akan jatuh cinta
n yg nama cinta akan Allah tu pasti ada iman yg berdampingan..
bila kita punya iman, psti kita akan usaha gak cmner pun utk buat ape yg Allah suka, n pastinya akn try very hard utk xbuat apa yg Allah tak suka..
iman adalah protector terbaik! betul x??



بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على محمد وآل محمد
اَللَّهُمَّ اِنِّي أَسْأَلُكَ حُبَّكَ وَحُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ، وَحُبَّ كُلِّ عَمَلٍ يُوْصِلُنِي اِلَى قُرْبِكَ، وَاَنْ تَجْعَلَكَ أَحَبَّ اِلَيَّ مِمَّاسِوَاكَ، وَاَنْ تَجْعَلَ حُبِّي إِيَّاكَ قَائِدًا اِلَى رِضْوَانِكَ، وَشَوْقِي اِلَيْكَ ذَآئِدًا عَنْ عِصْيَانِكَ، وَامْنُنْ بِالنَّظَرِ اِلَيْكَ عَلَيَّ، وَانْظُرْ بِعَيْنِ الْوُدِّ وَالْعَطْفِ إِلَيَّ، وَلاَتَصْرِفْ عَنِّي وَجْهَكَ، وَاجْعَلْنِي مِنْ اَهْلِ اْلإِسْعَادِ وَالْخُظْوَةِ عِنْدَكَ يَامُجِيْبُ يَااَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ.

Aku memohon cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu, dan cinta amal yang membawaku ke samping-Mu. Jadikan Engkau lebih aku cintai daripada selain-Mu. Jadikan cintaku pada-Mu membimbingku pada ridha-Mu. Jadikan kerinduanku pada-Mu mencegahku dari maksiat atas-Mu. Anugerahkan padaku memandang-Mu.Tataplah diriku dengan tatapan kasih sayang. Jangan palingkan wajah-Mu dariku. Jadikan aku di antara penerima anugerah dan karunia-Mu wahai Pemberi Ijabah ya Arhamar rahimin.
Ini adalah doa Imam Ali Zainal Abidin putera Al-Husein (sa) cucu Rasulullah saw (kitab Mafatihul Jinan, kunci-kunci surga) rujuk sini

Ya Allah, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya pada-Mu, agar bertambah kekuatan ku untuk mencintai-Mu.
Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta, jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku pada-Mu
Ya Allah, jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu, agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta semu.
Ya Rabbana, jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling pada hati-Mu.
Ya Rabbul Izzati, jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalan-Mu.
Ya Allah, jika aku rindu, jagalah rinduku padanya agar tidak lalai aku merindukan syurga-Mu.
Ya Allah, jika aku menikmati cinta kekasih-Mu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirmu.
Ya Allah, jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu, jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu.
Ya Allah, jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepada-Mu.


1 comment:

Followers